Portal-zdrowia.pl

Portal medyczny o zdrowiu

Medycyna naturalna Porady Żywienie

Polowanie na słońce – czyli jak ładować swój swój organizm witaminą D

Wiosna to czas rozwoju, czas pobudki. To czas, w którym zwierzęta wygłodzone przez zimę zbierają energię i przygotowują się do polowań na swoje zdobycze. I na ciebie przyszła pora – obudź się i rozpocznij polowanie. Polowanie na… słońce! Potrzebujesz witaminy D!

Te pierwsze pojawiające się promienie są naszym początkiem – na kilka miesięcy dadzą nam energię do życia, odporność, a przy zachowaniu umiaru – piękno, młodość i sprawność. Jak to możliwe?
Po zimie czujemy się ospali – zapasy energii są na wyczerpaniu. Jeżeli jeszcze nie odżywialiśmy się odpowiednio, już od początku lutego czujemy przede wszystkim zmęczenie. Ziewanie, brak ochoty do podejmowania nawet najdrobniejszych decyzji czy spotkań towarzyskich… Na szczęście z tym koniec – odradza się natura, jest wiosna – kiełkuj i ty.

Umiarkowane opalanie

Stosunek do zażywania kąpieli słonecznych wciąż budzi emocje i ma swoją historię. Kiedyś wiosenne, a później letnie łapanie słońca, było całorocznym marzeniem, zwłaszcza kobiet, które w miesiącach jesiennych i zimowych pragnęły mieć opalone ciało. Wobec niepewnych prognoz i nieprzewidywalnych kaprysów pogodowych, słońce łapano łapczywie i gwałtownie, co nierzadko było okupywane udarami słonecznymi i oparzeniami skóry, a nawet czerniakiem skóry. Było jednak o co walczyć – opalenizna była kojarzona jednoznacznie ze zdrowym oddziaływaniem słońca (co jest prawdą), słońce było źródłem zdrowia, a głęboka opalenizna jego oznaką. Odkąd mamy solaria  – prawdziwy raj –  można być opaloną  przez cały rok (mamy nawet już uzależnienia od opalania w solarium).

Blokery na słońce i… witaminę D

Aż dotarła do nas wieść – lekarze zaczęli bić na alarm, że nadmierne opalanie jest głównym źródłem nowotworów skóry. W szybkim czasie trendy stało się  – nie eksponowanie na słońce – ale  stosowanie kremów ochronnych,  najlepiej takich, które w ogóle blokują dostęp „niebezpiecznego promieniowania”. Wpadliśmy z jednej skrajności w drugą, tymczasem znowu ostatnie badania wykazały, że zbyt wysokie filtry blokują przenikanie promieni słonecznych do naszej skóry, a przecież naturalnym źródłem witaminy D dla człowieka jest jej synteza w skórze, która następuje pod wpływem promieniowania UVB.

Łap witaminę D właśnie wiosną!

Dlatego trzeba zachować zdrowy rozsądek i równowagę. Wiosna to najlepszy czas na łapanie jak najwięcej zdrowych promieni słonecznych, bo promienie słoneczne w rozsądnych dawkach są zdrowe i niezbędne – są głównym źródłem witaminy D, która akumulowana w okresie wiosenno – letnim jest konieczna dla zdrowego przetrwania jesiennej słoty i zimy.

Witamina D reguluje procesy metaboliczne, wzmacnia resorpcję  tj.  przyswajanie wapnia i fosforanów w jelitach, wzmacnia system odpornościowy, dzięki czemu nawet jeżeli grypa nas dopadnie to sprawnie i szybko sobie z nią poradzimy. Witamina D jest niezbędna do funkcjonowania układu kostnego – mocne i sprawne kości to właśnie jej zasługa.
W tym wypadku nasz organizm działa jak akumulator: ładujemy go wiosną i latem, by później  sam podtrzymywał  swoje działanie –  nie bójmy się, że go przeładujemy. Czynna forma witaminy D jest przenoszona do różnych narządów,  głównie do wątroby gdzie może być magazynowana nawet kilkadziesiąt tygodni.

W polowaniu   pomaga koktajl naturalny z substancji odżywczych, który przygotuj i wypij przed wyjściem z domu – zanim złapiesz promienie słoneczne. Poniżej podaję przepis.

Witamina D jest uznawana za witaminę młodości i witaminę opóźniającą procesy starzenia – gromadź ją i wspomagaj jej działanie –  czyli żyj dłużej  w zdrowiu i  w radości z życia!

A oto  kilka  pomysłów jak wspomagać życiodajne oddziaływanie i łapanie witaminy D – radzi Lidia Szeworska, psychodietetyk i psycholog zdrowia udzielająca konsultacji w Metamorphosis Holistyczna Oaza Estetyki i Zdrowia w Warszawie

1. Śpij ok. 8 godzin dziennie (lepiej 7 niż 9)

2. Rano po obudzeniu, jeszcze w łóżku przeciągaj się – to uelastycznia i rozciąga zastane po nocy mięśnie i ścięgna

3. Wstawaj chociaż 10 minut wcześniej niż zwykle – twoja głowa będzie od razu spokojniejsza, będziesz miał więcej czasu dla siebie, a twój organizm nie będzie zmuszany do większego tempa, będzie lepiej funkcjonował przez cały dzień pełen  pozytywnej  energii,  która będzie nam towarzyszyła do wieczora.

4. Jeśli jesteś w stanie – nie zaczynaj dnia od kawy – gdy zaś jesteś wyjątkowym kawoszem, poczekaj z kawą do godziny dziesiątej.

5. Nie pij kawy przed wyjściem z domu i wystawieniem się na działanie promieni słonecznych. (Pamiętaj kawa na chwilę podwyższa ciśnienie, a atakujące nas słońce nie powinno oddziaływać na nasze pobudzone naczynia krwionośne, bo je osłabia i szybciej będą pojawiały się na nogach pajączki a nawet żylaki.)

6. Wystawiany na słońce  organizm powinien być w fazie uspokojenia i relaksacji

7. Koniecznie wystawiaj  organizm  na słońce, nawet gdy jest za chmurami np. podążając  spacerkiem do lub z pracy, tak żeby słońca nas okalało i tak byśmy odczuwali przyjemne „ciepełko”.

8. Przed snem napij się mleka  np. z kakao lub zjedz jedną małą cząstkę ciemnej czekolady

9. W weekendy wystawiając się na słońce,  pamiętając  koniecznie o umiarkowanych filtrach  wiosną, latem silniejszych, a zimą – słabszych. Ważne by nie blokować całkowicie promieni słońca.

10. Pamiętaj kolacja powinna być lekkostrawna a śniadania odpowiednio dobrane do Twojego dnia codziennego

Rada na lato

Naturalnym źródłem witaminy D dla człowieka jest jej synteza w skórze, która następuje pod wpływem promieniowania UVB. Pod wpływem słońca powstaje jednak w skórze naturalny czynnik ochronny – ciemny barwnik melanina, który silnie hamuje syntezę witaminy D. To właśnie z tego względu opalanie na „ciemny brąz” jest niezdrowe.

Przepis na koktajl „Łapacz słońca”

Zrób sobie ten koktajl przed spacerem – pomoże ci on w łapaniu witaminy D, a dodatkowo wzmocni twój organizm i zwiększy odporność w te mniej słoneczne dni na wiosnę.

Składniki: Do  150 ml. Maślanki (1.5 -2.0 % ) dodaj sezonowy owoc np. 5 średniej wielkości truskawek czy pól banana a nawet morele czy brzoskwinię.

Dostarczysz nie tylko korzystna dawkę owocu ale też dzienna dawkę nabiału  czyli pierwiastki minerały i substancje odżywcze do kumulowania witaminy D jak również do odżywiania układu kostnego czy układu mięśniowego jeżeli aktywność będzie zwiększona dla zdrowia a nie tylko dla rekreacji.

Przygotowanie: zmiksuj i wypij przed wyjściem.
Jeżeli taki koktajl będzie powodował u ciebie występowanie gazów – dodaj kilka nasion kopru lub pół łyżeczki świeżego koperku.

Pamiętaj, że koktajle nie muszą być wieloskładnikowe żeby były zdrowe. Obserwując coraz to otwierające się i oferujące miejsca, w których tworzone są koktajle można zauważyć, że celem takich koktajli nie jest zdrowie i witaminy, a duża ilość składników. Nasz organizm to nie śmietnik – nie wrzucajmy wszystkiego i nie mieszajmy tylko po to, żeby było „na bogato”. Przesada nie jest także wskazana choćby z tego względu, że witamina D nie lubi w organizmie za dużo rywali – ona ma być numerem 1, inne witaminy ma traktować jak drabinkę, po której będzie się wspinać żeby było jej jak najwięcej!

Autorka:
Lidia Szeworska, psychodietetyk, psycholog zdrowia, udzielająca konsultacji w Metamorphosis Holistyczna Oaza, w Warszawie, przy Alei KEN 83, lok.U14. Holistycznaoaza.pl
facebook.com/holistycznaoaza

156 KOMENTARZY

  1. Can I just say what a relief to seek out someone who actually knows what theyre speaking about on the internet. You positively know find out how to bring a problem to mild and make it important. Extra individuals have to read this and perceive this side of the story. I cant believe youre not more in style because you positively have the gift.

  2. I am curious to find out what blog platform you happen to be using? I’m having some small security problems with my latest blog and I’d like to find something more risk-free. Do you have any solutions?|

  3. Aw, this was a very nice post. In idea I wish to put in writing like this moreover taking time and precise effort to make an excellent article! I procrastinate alot and by no means seem to get something done.

  4. Appreciation for taking the time to discuss this topic, I would love to discover more on this topic. If viable, as you gain expertise, would you object to updating the website with further information? It is tremendously beneficial for me.

  5. What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & help other users like its aided me. Great job.

  6. Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon every day. It’s always exciting to read articles from other writers and practice something from their websites.

  7. I really love your site.. Very nice colors & theme. Did you build this website yourself? Please reply back as I’m looking to create my own personal blog and want to find out where you got this from or just what the theme is named. Thank you!

  8. Howdy, I think your web site might be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Apart from that, excellent site!

  9. you are really a good webmaster. The site loading velocity is amazing. It seems that you’re doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have performed a excellent process in this topic!|

  10. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is fantastic blog. A great read. I’ll certainly be back.

  11. I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are wonderful! Thanks!

  12. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is excellent blog. A fantastic read. I will definitely be back.|

  13. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.|

  14. Excellent blog! Do you have any hints for aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m totally overwhelmed .. Any tips? Cheers!|

  15. Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative. I am going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!|

  16. I encountered your site after doing a search for new contesting using Google, and decided to stick around and read more of your articles. Thanks for posting, I have your site bookmarked now.

  17. Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail on the head. Will probably be back to get more. Thanks

  18. Thanks a bunch for sharing this with all people you really recognize what you are talking about! Bookmarked. Kindly also seek advice from my web site =). We can have a link alternate contract between us!

  19. I think this is one of the most important info for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on some general things, The web site style is ideal, the articles is really excellent : D. Good job, cheers|

  20. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really
    enjoyed surfing around your blog posts. After all I’ll be
    subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  21. I have been browsing online more than 3 hours today, yet I
    never found any interesting article like yours. It is
    pretty worth enough for me. In my view, if all website
    owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot
    more useful than ever before.

  22. Schluesseldienst 24h in Ruderting Russmuehle – Tueroeffnung Service 24/7 [Url=https://eu-schluesseldienst.de/by/ruderting-56601/russmuehle-58862/]Schluesseldienst Ruderting Russmuehle[/url] Schluesseldienst Ruderting Russmuehle Unserer Schluesseldienst Service in der Naehe 24h in Ruderting Russmuehle
    hilft effektiv & schnell bei Tueroeffnungen ? 24/7 Schluesselnotdienst ? ? Notruf 0157 9246 5509 (gebuehrenfrei) ?ab 59,- €”

  23. Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the problem fixed soon. Cheers|

  24. I just like the helpful info you provide for your
    articles. I will bookmark your weblog and take a look at once more right here regularly.

    I’m fairly sure I’ll be told many new stuff proper here!

    Good luck for the following!

  25. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it?s rare to see a nice blog like this one these days..

  26. Have you ever considered about including a little bit
    more than just your articles? I mean, what you say
    is important and everything. Nevertheless just imagine
    if you added some great photos or video clips to give your
    posts more, „pop”! Your content is excellent but with images
    and video clips, this website could undeniably be
    one of the most beneficial in its niche. Very good blog!

  27. I?m not sure where you’re getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for excellent information I was looking for this info for my mission.

  28. Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It’s always useful to read through content from other writers and practice something from their web sites.

  29. Pretty part of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to claim that I acquire in fact loved account your blog posts. Any way I’ll be subscribing on your feeds or even I fulfillment you get admission to constantly fast.|

  30. Schluesseldienst 24h in Etzelwang Albersdorf – Tueroeffnung Service 24/7 [Url=https://eu-schluesseldienst.de/by/etzelwang-16559/albersdorf-16820/]Schluesseldienst Etzelwang Albersdorf[/url] Schluesseldienst Etzelwang Albersdorf Unserer Schluesseldienst Service in der Naehe 24h in Etzelwang Albersdorf
    hilft effektiv & schnell bei Tueroeffnungen ? 24/7 Schluesselnotdienst ? ? Notruf 0157 9246 5509 (gebuehrenfrei) ?ab 59,- €”

  31. Hi there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no back up. Do you have any solutions to protect against hackers?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *