Portal-zdrowia.pl

Portal medyczny o zdrowiu

Porady

Dbaj o nawodnienie organizmu

Niepozorny, bezzapachowy i bezbarwny płyn to skarb, bez którego nie bylibyśmy w stanie przetrwać kilku dni. Coraz częściej zapominamy, jak ważne funkcje pełni woda. Muszą być istotne, skoro naukowcy poszukują jej, by zbadać, czy w innych częściach galaktyki może przetrwać życie. Nie ma życia bez wody – nie ma i bez niej zdrowia. Jeśli chcesz zadbać o jak najlepszą kondycję swojego ciała, nawodnienie to podstawa. Bez tego elementu nieskuteczne są diety czy kuracje upiększające, zmniejsza się nawet odporność organizmu.

Rola wody w organizmie człowieka

Każdy najmniejszy proces zachodzący w ludzkim organizmie odbywa się przy udziale wody. Jeśli więc komórki nie otrzymują jej  w dostatecznej ilości, procesy życiowe nie będą już tak efektywne. Niestety nasze ciało nie potrafi długo jej magazynować. Wodę tracimy wraz z potem, moczem, a nawet podczas oddychania. To właśnie dlatego należy pamiętać, aby ciągle wyrównywać ilości wydalanych i dostarczanych płynów. Istotne jest też, że nie chodzi o każdą ciecz, która nadaje się do picia. Kilka filiżanek kawy, herbaty czy kolejna butelka słodkiego napoju nie będą dla naszego organizmu wystarczające.

Wyrób w sobie zdrowy nawyk picia

Każdy z nas powinien przyjąć w ciągu dnia średnio dwa litry wody. Wystarczy wyrobić w sobie zdrowy nawyk, a ta ilość nie będzie stanowić żadnego problemu. Kiedy jesteśmy w domu, warto aby woda stała w zasięgu naszego wzroku. Będziemy wówczas znacznie częściej pamiętać, aby wziąć choć kilka łyków. Podczas wypadu na miasto najlepiej zaopatrzyć się w butelkę wody mineralnej, szczególnie latem, kiedy powinniśmy dodatkowo pomóc sobie w wyrównaniu temperatury ciała. Do tego świetnie sprawdzą się automaty sprzedające zimne napoje, które zapewnią nam nie tylko dawkę wartościowej wody, ale i jej przyjemną temperaturę. 

Pragnienie – czy tylko nim się kierować?

Chęć picia pojawia się w momencie, w którym nasz organizm już zaczyna się odwadniać. Pragnienie powinno być traktowane jako sygnał do natychmiastowego spożycia wody. Najlepiej jest więc pić ją często, w małych ilościach. Zapewnimy wtedy organizmowi regularne dostawy płynu, które wspomogą odpowiedni proces metabolizmu. Co ciekawe, osoby, które na co dzień nie spożywają odpowiednich ilości wody, mogą nie odczuwać już pragnienia. Czy to oznacza, że one akurat nie potrzebują zalecanej dawki? Otóż nie. Organizm zostaje przyzwyczajony do przyjmowanych ilości, nie marnuje zatem energii do przypominania o tym, że czas na spożycie napoju. 

Efekty niedostatecznego nawodnienia

To, że nie odczuwamy pragnienia, wcale nie znaczy, że zalecane ilości codziennego spożycia płynów nie są nam potrzebne. Nasze ciało w takich przypadkach radzi sobie tym, co ma, a że jest to niewystarczające, wkrótce pojawiają się skutki uboczne.

Jest cała gama sygnałów świadczących o niedostatecznym nawodnieniu. Do najbardziej podstawowych należą problemy z cerą, koncentracją, utrzymaniem odpowiedniej wagi. Często pojawiają się też bóle mięśni, stawów, problemy z odpornością, ciśnieniem krwi. Jeśli doskwierają Ci wymienione dolegliwości, warto zadbać o odpowiednie nawodnienie. Być może prosta czynność, jaką jest wypicie kilku szklanek wody, rozwiąże Twoje problemy.