Sauna sposobem na zwiększenie odporności organizmu

Aktualna pogoda nie daje nam złudzeń. Wakacje się skończyły, a sezon na przeziębienia możemy uznać za rozpoczęty. Warto zastanowić się nad zwiększeniem odporności naszego organizmu. Tradycyjna witamina C to nie wszystko. Co jeszcze możemy zrobić dla swojego organizmu? Korzystać z saun, które hartują nasz organizm i zmniejszają zagrożenie zachorowania.

Upiększające zalety sauny są powszechnie znane. Nie wszyscy jednak wiedzą, że regularne zabiegi pozytywnie wpływają również na zwiększenie naszej odporność. W tym celu należy korzystać z sauny przynajmniej raz w tygodniu zaczynając wczesną jesienią. Właśnie teraz jest najlepszy czas żeby rozpocząć przygodę z sauną. W Centrum Sportowym Akademos można skorzystać z sauny fińskiej, gdzie powietrze jest suche i gorące, a także z sauny mokrej (tylarium) wilgotnej i nieco chłodniejszej. Dostępne są także zabiegi w łaźni parowej oraz saunie Infrared.

W saunie fińskiej suchej temperatura wynosi od 85 do 110 stopni Celsjusza, wilgotność
w pomieszczeniu to około 10%. W saunie fińskiej mokrej temperatura jest niższa i wynosi od 60 do 85 stopni, za to dodatkowo rozgrzane w piecu kamienie można polewać wodą, co powoduje dodatkowy wzrost wilgotności (do około 50%). Temperatura kąpieli w łaźni parowej jest niższa i nie przekracza 50 stopni Celsjusza, za to wilgotność wynosi nawet 100%. Zabiegi w obu saunach jak i w łaźni rzymskiej zdecydowanie wpływają na poprawę odporność immunologicznej
. – wyjaśnia Waldemar Leszcz kierownik Centrum Sportu Akademos.

Lekarze zachęcają także do korzystania z sauny w końcowym etapie leczenia  np. zapalenia zatok czy zapobiegania infekcjom górnych dróg oddechowych.

Korzystanie z seansów w sunie to znany od dawna sposób na utrzymania zdrowia w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, a także zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się oraz pielęgnacja skóry. Wysoka temperatura np. w saunie fińskiej a następnie ochłodzenie ciała adaptuje organizm do gwałtownych zmian temperatur co powoduje zwiększenie odporności na zachorowania na przeziębienia i grypę zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Z tego rodzaju terapii powinny więc korzystać osoby z nawracającymi zapaleniami zatok i częstymi przeziębieniami – mówi lekarz medycyny Anna Chmurzyńska z Przychodni Żagiel Med.

Aby szybko odzyskać zdrowie i cieszyć się wszystkimi korzyściami płynącymi z sauny, warto dobrze przygotować się  do zabiegu.

Niewskazane jest korzystanie z sauny bezpośrednio po posiłku lub po spożyciu alkoholu. Należy za to wypić przynajmniej jeden litr wody mineralnej. Pamiętajmy o zmyciu makijażu i zdjęciu biżuterii.
W przeciwnym razie grożą nam poparzenia. Koniecznie przed wejściem do sauny należy skorzystać
z natrysku
– dodaje Katarzyna Szafranek koordynatorka fitness w Centrum Sportowym Akademos.

Najczęściej pobyt w saunach dzielimy na kilka powtarzających się etapów. Pierwszy etap zabiegu to faza nagrzewania. Początkowo należy usiąść na najniższej ławie. Po upływie około 10 – 12 minut możemy przejść do fazy ochładzania w letniej kąpieli lub pod cebrzykiem (wiaderko z lodowatą wodą). Następnie możemy przesiąść się na wyższą ławę i powtórzyć pierwszy etap. Pamiętamy, że po każdym pobycie w saunie ponownie schładzamy ciało i przeznaczamy klika minut na odpoczynek
w części relaksacyjnej gabinetu. W zależności od potrzeb zabiegi w saunach trwają od 40 minut do około 2 godzin.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.