Otyłość drogą do cukrzycy – chroń siebie i swoich bliskich!

Pokonaj cukrzycę! – to hasło tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia. Według analizy Komitetu Zdrowia Publicznego PAN w Polsce jest 2,73 mln diabetyków[1]. Natomiast WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) oszacowała, że do 2030 roku cukrzyca stanie się siódmą najczęściej występującą przyczyną zgonów na świecie.[2] Choroba ta często idzie w parze z otyłością, dlatego warto podejmować temat m.in. odpowiedniego żywienia. Jak nie dać się pokonać nadwadze i otyłości? Jak nie dopuścić do rozwoju cukrzycy? Na te i inne pytania odpowiada ekspert ds. leczenia otyłości, specjalista żywieniowy, Konrad Gaca. 

Globalny problem

Co roku, 7 kwietnia, Światowa Organizacja Zdrowia zwraca naszą uwagę na problemy zdrowotne społeczeństwa. W tym roku tematem przewodnim jest cukrzyca i to nie bez powodu. Na całym świecie choruje na nią prawie 350 mln osób, przez co zyskała miano największej niezakaźnej epidemii XXI wieku! Najpowszechniejsza jest cukrzyca typu II tzw. insulinoniezależna. Występuje u około 85 –90% diabetyków[3]. Zazwyczaj dotyka osób starszych, ale to otyłość uważana jest za główną przyczynę tego typu cukrzycy. Dlaczego? – Cukrzyca to choroba przewlekła, objawiająca się zbyt dużym stężeniem glukozy we krwi. U zdrowych osób z podniesionym poziomem glukozy radzi sobie jeden hormon wytwarzany w trzustce, czyli insulina. U osób z nadwagą i otyłością jej działanie jest po prostu osłabione– mówi Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości. Dzieje się tak, ponieważ duże pokłady tkanki tłuszczowej powodują insulinooporność – stan, w którym nasze ciało jest oporne na insulinę. Wpędzona w błędne koło trzustka osoby zmagającej się z otyłością produkuje coraz więcej insuliny, co w efekcie przekłada się na kolejne niechciane kilogramy. Kiedy przepracowana trzustka nie jest w stanie dłużej działać, rozwija się cukrzyca. Cukrzyca jest chorobą dietozależną, dlatego za jedną z jej głównych przyczyn uważa się właśnie otyłość. I to nad nią w pierwszej kolejności trzeba zapanować – dodaje Konrad Gaca, specjalista żywieniowy.

Cukrzyca – cichy wróg

Objawy cukrzycy nie zawsze są oczywiste i łatwe do zidentyfikowania. Rozwój tej choroby postępuje bardzo powoli, dlatego też jest ona trudna do wykrycia. Do najczęstszych symptomów należą: zwiększona senność, pragnienie, oddawanie dużych ilości moczu, zakażenia dróg moczowych lub skóry, bądź zaburzenia widzenia. – Jeśli takie oznaki zostaną zaobserwowane, a dodatkowo dochodzą do nich jeszcze problemy z nadwagą lub otyłością, to sprawę należy potraktować poważnie. Duża liczba zachorowań na cukrzycę typu II jest rozpoznawana niejako przy okazji badań kontrolnych. Z tego też powodu u połowy chorujących diagnozuje się późne powikłania, takie jak zmiany dna oka, zawał serca czy uszkodzenie nerek – informuje ekspert.

Dieta w cukrzycy

Czy pewna dyscyplina żywieniowa, którą musi utrzymywać cukrzyk przeszkadza w dążeniu do szczupłej sylwetki? Absolutnie! Kompleksowe odchudzanie jest nie tylko możliwe, ale nawet wskazane. – Układając dietę redukcyjną trzeba pamiętać, że posiłki cukrzyka mają nie tylko powodować spadek wagi, ale przede wszystkim stabilizować poziom. Podstawą jest ograniczenie cukrów prostych, które błyskawicznie wchłaniają się do organizmu powodując gwałtowne podniesienie poziomu glukozy. Występują one przede wszystkim w owocach, słodyczach i suszonych produktach. Dietę należy oprzeć na chudym mięsie,rybach, czyli dobrze przyswajalnym białku oraz warzywach, zwłaszcza tych zielonych i czerwonych, jak na przykład pomidory, szpinak czy sałata. Bardzo ważna jest regularność posiłków oraz sięganie po pełnowartościowe przekąski o niskim indeksie glikemicznym. Po ich zjedzeniu glukoza powoli uwalnia się do krwi, a my jesteśmy dłużej syci – tłumaczy Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości.

Wygraj z chorobą!

W leczeniu cukrzycy ważne jest niwelowanie wszystkich zaburzeń, a nie skupianie się tylko na kontrolowaniu poziomu glukozy. Otyłość pogłębia chorobę, dlatego nasze działanie musi być kompleksowe. Podstawę stanowi zbilansowana dieta, ale ważna jest również aktywność fizyczna. –Nawet aktywność fizyczna o małym natężeniu, uprawiana regularnie, może zmniejszyć insulinooporność organizmu. Ćwiczenia pozwolą zachować ciało w dobrym zdrowiu i cieszyć się z pięknej sylwetki. Ponadto udowodniono naukowo, a potwierdzają to również historie tysięcy moich pacjentów, że redukcja masy ciała przez zmianę sposobu żywienia oraz zwiększenie aktywności fizycznej znacznie poprawia pracę trzustki oraz zmniejsza insulinooporność. Dzięki temu wiele osób ma ogromną szansę zapanowania nad otyłością i cukrzycą jednocześnie – podsumowuje Konrad Gaca.

 

[1] https://ippez.prowly.com/5368-najnowsze-dane-dotyczace-cukrzycy

[2] http://www.who.un.org.pl/aktualnosci.php?news=163&wid=12&wai=&year=&back=/

[3] http://www.who.un.org.pl/aktualnosci.php?news=163&wid=12&wai=&year=&back=/

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.